06 February 2011

P . J . J

Yaawww! tajuk entri aku cam gempak je kan. skali tgOk cam nak further stadi buat PJJ pengajian jarak jauh. pergh! bukan yang tu la. xde kna mengena pOn. dat's abOut Long Distance Relationship atau bila di google translate kan, jadilah Percintaan Jarak Jauh (PJJ). Kata org LDR ni bukn benda mudah.  Bukan senang nk handle. Menyiksakan la. Bikin derita la. Sumenyer yang bad2 perceptiOn la. Haaii yeke x mudah. Yeke x senang. Erm sumtime tu memang agak susah and agak payah la. Beasa la byk sgt dugaan. Tp as lOng as kita eclas n btOl2 syg de relationship, yang susah tu akn jd mudah. Yang pahit tu akn jd manis. cewah2! Yela aku sndri pOn LDR jugak. Long distance relationship aku ni start 4 tahun setengah yang lepas.Aku tak mau cerita detail sgt pasal kisah cinta aku dalam entri ni, nanti ada yang rasa macam nak muntah plak kan. Tp tu la memang tersangat byk dugaan. Aku kat hulu beliau kat hilir. Nak b’jumpa pOn sthun skali je. Tu pOn kalu pOket penuh. CALLING, SMS, MMS, 3G, YM tu jela jambatan yg digunakn utk kami cOnnect2 wif each Other. Haiss terOver gedik lak dOk buka kesah rumhtga aku! tOlong lempang aku skali. Ada org kata sehari xjumpe bOyfie, leh sesak nafas, leh kOma, leh mati. Tipu laa! Aku oke je. Ngada2 lebih jer. Cets! So hakikat sbenarnya, ada kelebihan and ada keburukan LDR nie. Xkan sume nk yg buruk je, melampau lah kan!


Keburukan LDR (menurut pandangan aku) :

1.   CEMBURU TAHAP MAKSIMA. Memetik lirik lagu aishiteru, “saat kau jauh di sana, rasa cemburu merasuk ke dlm fikiranku”. Adat bila jauh. Kua dengan mak sedara pOn bley nk jeles. *yang pasti aku tak mcm tu*

2.   BERPRASANGKA BURUK. Mula la time tu, lmbat reply msg, dh mula piker yang bukan2. Ada je yg xkna. Negative thinking 24 hOurs, xkn ad yg pOsitive. Tu yg asyik gado bila jauh2.

3.   RISIKO KAYU TIGA. Bila dah jauh nie, beasa la kdg2 tu mesti nk cri sumOne isi kebOringan kan. *sekali lg dgn tegas aku nyatakn, itu bukn aku* bila dh start rapat, dr kawan beasa timbul la rasa suka. Lpas tu mula la serabut xtao nk buat plihan.

4.   PERANG DUNIA. Kesimpulan dr 3 bnda kat atas. Bila dh cmburu, pikir bukan2 then maen lak kayu tiga, kOmpom2 tercetusnya perang. Maka, kebarangkalian utk break Off pon wujud di situ.



Kebaikan LDR :

1.       SEMAKIN SAYANG. Bila berjauhan ni nak majuk pOn xlama. Yela dh jauh kan. Kalu muncung mOnyok cmner pOn bukn bOyfie kita nmpak. So baek stop je majuk tu.

2.      RINDU BERTAMBAH. Nama pOn jauh kan. Tmbah plak spesis yg stahun skli bru leh b’sua muka. Bertimbun2 rindu kan. sO sweet!

3.      KURANG BERGADUH. Cinta jauh2 nie susah sikit nk cr punca gado. Dah xnampk muka kan, nk gado pOn xbest. sO risiko nk gado tu cam kurang. *tp aku tak, ada je pOint aku nk cr gado* dh duduk jauh satu hal, gadoh lak teap hri baek xpayah kapel gitu kan.

4.     NO DATING MATING. xdela teap hari dating. bila dh jarang jumpa, kurang cikit dOsa n mksiat kat muka bumi nie. Kalau kerap sangat jupe, bahaya jugak. Syaitan ada di mana2. sO tahniah la bg mereka yang berjauhan *macam aku*. Haha!

5.      TAK BOSAN. Slalunya kapel lama2 nie cpat bOsn n jemu. kalu dh sampai 6 7 thun kapel tnpa iktan sah, kOmpom2 bOring. Tmbah lak lagi teap hri dOk mnghadap lubang hidung buah hati tu je. tObat bOring beb. Naaa itu la bOnus utk geng LDR nie. Xkerap jupa, so xdela timbul bOsan. 4 thn bercinta bru 4 kali jupa kua bersama. Waaa, oke kan? Best ape gitu.



Seems like kelebihan is mOre than kburukan, rite. So cOnclusiOn kt cni lebih baek bercinta utk jarak jauh. Tak payah la merungut2 susah bila jauh. Ngade2 je tu. Xde susahnya. Depends kat dri masing2 sbnarnya. Kalu kOrg pndai jaga relatiOnship tu mOlek la jdi nye. Duduk dekat pOn kalu xtau nk jaga hubungan tu kasi mOlek, xtahan lama jugak. tu sume bgantung pd diri sendiri, oke? hargailah pasangan, terimalah mereka seadanya. Tiru macam aku. cOol je. Biar jauh di mata tapi tetap dekat di hati. Yaaaaw! Mcam gedix! tOlong lempang aku laju2!



thanks for reading ! jangan malu-malu nak komen tau (◕‿-)

0 00 orang sedang berbuenO:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...