07 March 2011

kedekut vs stingy


Ape makna KEDEKUT? Ape makna STINGY? Rilex2, jgn pening jgn cOnpiuz. Kedekut dalam bahasa Omputih is stingy. Stingy itu pulak kalau dalam bahasa melayu maksudnya kedekut. Putar belit x aku. Haha! Kalau bahasa bermaruah dan berdarjat, kedekut is kedekut tapi kalau bahasa mangkut tingkat, kedekut maksudnya bakhil a.k.a taek idOng masin.

Bila cerita bab kedekut ni, memang susah nak cakap. Kadang2 kita sendiri pun tak sedar yang kadang2 kita ni pOn ada sikap kedekut. Tapi kalau orang kedekut maybe lah ada sebab kan? Takkan suka2 nak kedekut pulak! Kadang2 tu maybe lah sesetengah orang tu kedekut sebab nak berjimat cermat.  So duit yang ada tu bukan senang2 nak dibelanja kan. Banyak lagi keperluan lain yang perlu difikirkan. Yang tu aku faham, aku bOleh cOnsider. Tapi kalau perangai tu dh macam haji bakhil lagi kedekutnya, aku xmampu lagi
nk cOnsider,oke! barang orang dye nak guna tapi barang dye, dye simpan elOk dalam lOker. Itu memang kedekut nak mam***!

Siyezly! aku memg benci dengan orang yg berperangai najis mughOllazoh camni. kalau hak orang lain punyalah beriya-iya nak kan tapi kalau hak sendiri huahuahua! kedekut tahap gaban. Even dalam mimpi pun belum tentu dapat. tOlonglah!

Ampun beribu2 ampun kalau entry aku ni akan buat some people terasa macam 
"  eh,aku ni kedekut rupanya?". nasib badan la. Sape makan petai dye terasa pahit. If orang yang kedekut sekeliling aku baca entry ni pun maberles jugak. Sure dia hangin. Biala ada aku kesah? Sape suruh ko bukak baca.
Aku xtaO la ape yg best jd manusia kedekut nie. Best ke beb?

Setahu aku, kalau kita jadi kedekut, kOmpom ramai kawan tak suka dengan kita and yang paling best kawan-kawan kita ni takkan cakap yang mereka tak suka dengan kita straight fOrward. Sudh pastinya diOrg mengumpat belakang. pOk pek pOk pek mengata. 

Lets be honest. aku memang akan mengumpat pasal manusia-manusia yang kedekut ayam ni belakang-belakang. Even aku tahu mengumpat tu dosa tapi aku ni jenis tak kuat iman. Jadi, kalau tak mengumpat benda yang terang-terang jadi depan mata bikin aku rasa mual-mual nk muntah. Siyes xtipu, bOhOng ciket jer.
Aku bukan suka suki  nak mengata, tp tahap kesabaran aku dah smpai level maksima. Sebelum ni aku diam, sebab kesabaran aku still menebal. *cewah!* Tapi skarang aku dah meletup. Its tOo late apologize! 

Banyak kali dah aku jd mangsa manusia kedekut ni, tapi kali ni sebab nak jaga sikit-sikit perasaan orang laen, so aku buat contoh aksi manusia kedekut secara umum gila. Pandai-pandai korang meng‘adjust’ sampai faham-faham sendiri ek. Antara pengalaman terbaik aku dengan si kedekut ayam ialah :

  • time lunch hour, kata tak nak lunch sebab tak lapar tapi bila ada yang ajak lunch sebab nak belanja…eh eh terkinja-kinja macam beruk kelaparan.
  • Time makan, bila ajak makan skali, kata tanak cOz tak lapar lagi. tp bila pelawa makan makanan kita, rakus lak dye menelan. Xlapar ke kalu camtu. curious!
  • beli makanan ikat ketat2. takOt org mintak. hais!
  • sesape amik barang dye wajib ganti. dye amik barang org. xpa xjd msalah. sharing is caring. cam hampeh kan.
  • Barang-barang kepunyaan orang lain, dia boleh pakai sesuka hati tapi kalau barang-barang dia semuanya ada tulis Alif Lam Lam Ha. Gila mental aku camni.
  • harta bia simpan sampai berkulat. xpe tu! asalkan jangan bagi kat orang lain.
  • nak makan tunggu xde orang kat sekeliling, baru bOleh makan. ramai2 kang pakat mitak lak. Ouh, watdehel!
  • Bila dia ada makanan best-best, jangan harap kita merasa. Dia akan sembuyikan sebaik mungkin. Celah-celah n corok mana ntah la. tapi kami yang lain ni sebenarnya dah nampak dah pOn. siOt kan!
  • sanggup lagi menipu + mengauta. kedekut sampai tahap menipu ni memang bangang la. Bukan nyer bleh bawak masuk kubur pOn barang2 tu!
banyak pulak aku mengOmel. Tindakan luar kawal akibat geram terlampau. Tu baru sikit. Kalu aku citer sume pengalaman dengan sepsis kedekut ayam ni, malam esOk pon blum tentu habis aku mengarang. plizzzlaa ada jugak orang camni kan? Baek ko tinggal sOrang2 kat planet Pluto. kOmpom xde sape akan kacau or mitak2 barang ko.

Pssstt . . .
kehadapan si kedekut ayam..

sekali ko kedekut dengan aku..

aku akan ingat sampai bila2..

so, aku akan kedekut berkali ganda dgn ko..

so.. renung2kan dan selamat beramal!

thanks for reading ! jangan malu-malu nak komen tau (◕‿-)

2 00 orang sedang berbuenO:

✿ jasmin ✿ said...

hahahaha..kudukut itu olang.. !ngee !~

Dkna Abza said...

kedekut vs berkira tu sama jer maksudnya kan??

biarkan mereka dengan alam mereka... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...