25 May 2011

keje Oh keje !

ding dOng. Assalammualaikum :)

tOday was a 2nd day im wOrking at Wijaya BookstOre. befOre diz, aku bukan maen beria-ia + tergedik2 nak keje. kOnon nya bOsan duduk kat umah je. nak cuci mata tengOk dunia luar. yela duduk kat umah asik m'hadap kOrea, muka buku, blOg, dapur, mesin basuh, penyidai, penyapu, bla3 sape xbOring kan. tambah2 lagi spesis pemalas cam aku, tambah2 bOring la m'hadap bnda2 alah tu
*kecuali blOg, kOrea n FB je yg xbOring2*
hehe ! tapi bila dah stat keje kat bOokstOre tu lelah + asma aku dibuatnya. patah riuk pinggang aku.  amacam best x?
hmm kalau di tanya best or tak, my answer is,
"giler penat cam nak mati + sangat xbest".

aku start keje kul 8.45 pagi sampai 7.00 petang. dalam tempOh masa tu i just have 1 hOur fOr rest. 1 jam tu la aku guna untuk makan and sOlat. the rest of dat time aku kena keje keje n keje nOn stOp. mula2 sampai keje pertama aku check air kat dalam freezer. take nOtes la, air mana kurang xcukup yang perlu ditambah. Lepas tu bawak snarai tu masuk stOre. kalu kOrang nak tau, stOck air bukan kat 1 tempat je. merata2. ada yang kat dapur, ada yang kat dalam stOr tengah n ada yang kat tingkat ats. hmm naek turun la aku ulang alik cari air yang aku nak.
*ulang alik naek turun sebab xtau lg kedudukan2 air*
lepas dah kumpul sume, aku kena tag hrga lak. then lepas tu masuk kan dalam freezer. susun kasi mOlek. yang sejuk tarik letak depan, yang xsejuk,campak pi blakang2. Fuh seap. berpeluh jugak aku buat keje tu. bukan cikit. cuma kering cikit peluh aku tu bila dOk m'hadap depan freezer. fuh! nyaman !

habis keje tu seniOr kat tmpat keje tu suruh aku balut buku2 yang baru sampai. dalam hati, peh ! kacang je tu keje tu. oke, aku pOn mulakan keje. untuk pengetahuan anda, buku2 dibalut m'gunaka plastik t'pakai. so aku terpaksa gnting dlu plastik2 tu, pOtong bhgian y ad pelekat2 baru leh d gunakan utk m'balut. tengah syOk balut baru 2 buah buku, seniOr sOrang lagi panggil.
"syafiQah, awak g naek de stOre tOlog mei hua buka kedai kat atas. tinggal dulu yang tu, satgi sambung balik."
oke ! aku pOn ikOt. eh, lupa nak gto, Wijaya bOokstOre ni ada 3 cawangan. satu depan de stOre, dalam de stOre and 1 lagi belakang de stOre. oke, sambung balik, aku p tOlong tOlak n angkt rak2 buku. susu2 buku. adala dekat setengah jam jugak aku tolong amOi tu buat keje dye. dah habis tu sye duruh aku turun gi kedai balik. sampai kedai aku sambung balik keje aku tadi. balut punya balut tetiba seniOr kat situ sOund aku suh pi rehat. tngOk jam dah 11.30. fuh ! aku rehat sampai kul 12 je. setengah jam lagi aku simpan utk nak sOlat zohor and asar. habis makan aku sambung balut. kejap2 diOrang panggil suh amik stOk cOklat, kejap2 diorang panggil suh amik stOk nOvel. yang aku pelik dalam kedai tu ada 5 org pekerja. kdai kecik je. sekangkang kera. tp apesal nama SYAFIQAH je yang asik kena sebut. mamat sOrang tu dOk dapur dok sembang je dengan minah indOn (maid boss aku), yang kat kaunter duduk je maen hndphOne.minah 2 org lagi duduk kat meja fOtostat sembang n bagi arahan je kat aku. macam siOt la kan. sabar je la. aku budak baru syOk la diOrg buli. lama jugak aku membalut buku2 yg xhabis2 tu. tengOk jam dah kul 2.20.zOhor x lagi. pinggang aku masa tu cam nak patah je rasa. nak je aku jerit,
"wOi minah dari kOrang sembang je xbleh ke mai tolong aku balut neyh!" (dalam hati je la)

habis sOlat, samung balik keje, and macam beasa nama aku sering dipanggil2, kejap amik barang kat setOr, kejap2 suh aku anta buku2 kat 2 lagi kedai. bangang kan, mamat kat blakang tu buat ape? berpeluh2 aku bawak buku2 yang bukan cikit jumlah nya, dan bukan nipis halamannya. nak patah bahu aku. dOk ulang alik naek turun tangga de stOre. siyes masa tu bergenang kOt air mata aku tahan nak nanges. pelik je orang tengok muka aku yang kelat mengalahkan buah salak mentah. habis ulang alik tu aku balut balik buku tadi. akhirnya seap. dalam xsedar rupanya aku dah seap balut 118 buah buku. yaaa! im prOud of my self ! baru aku nak sandar jap rehat, sOrang lagi panggil aku,
"PiQah, mai2 sini tengOk majalah baru sampai ni."
hmm dengan malas nya aku jalan p kat dye. mak ai banyak gilo majalah b'gelimpangan ket depan kedai. ingatkan dye nak suh aku bawak masuk dalam, rupa nya dye suh aku duduk situ then check stOk baru sampai tu sama x jum lah n num siri dgn yang ad kat bil. siyezly malu nya aku masa tu dOk bersila kat tengah jalan laluan orang dok lalu. sampai ada yang langkah buku yang aku tgh susun sebab kitOrang kacau laluan. aku rasa cam pengemis je kat situ. huhuhu ! dengan panas nya kat situ. yela lua kedai kan. panas petang, tau2la memancar mOlek je kat aku. hmm dah habis tu aku kena susun lak, replace majalah lama dengan yang baru. aik kak ina mana? wah dah masuk dalam duduk bersembang kembali. siOt tOl ! habis susun tu aku jugak la g tolak trOli yg penuh majalah lama masuk stOr utk return. 
amat mana? tengah tengOk tv dengan mei mei anak bOss. bagOs ! kua je dari stOr, 
"piQah, awak dah record lum buku2 yang awak balut tadi. bahagi2 kan untuk kedai cni, de stOre ngn kedai belakang. lepas tu sebelum hant recOrd dulu Quantiti buku yang awak nak anta nnti." 
dengan senyum palig cun aku jawab, 
"orait." 
Tapi dalam hati , "Oi babun aku cam dah nak mati ni tau tak??? bagi ku chance rehat jap xbOleh ke!!!!??" dalam hati je aku kata tu, xterkelua pOn. hehe !

buku2 yang baru smpai yang aku kena p hantaQ kat 2 lagi cawangan Wijaya

tebal2 kan buku. try imagine buku tebal2 ni di kiri kanan bahu aku, n di kiri kanan tangan aku.  ulang alik lak tu. bukan cikit!
maka bermula la skali lagi  perjalanan aku merentasi jalan raya, memanjat tangga de stOre sambil m'heret beg2 buku di kiri kanan bahu aku, xcukup dengan itu 2 lagi beg kat kiri kanan tangan aku. sekali lagi aku nanges. sakit dada aku tahan penat tau. habis anta kat atas de stOre patah balik g kedai bawak lagi 4 beg p anta kat kedai blakang de stOre. ad pekerja laki, tp simpan dlm store. babun tOi ! cam b*****g ! habis ulang alik anta buku and majalah akhirnya dapat gak aku lepaskan lelah. 1 bOtol mineral aku hbiskan sekaligus. dahaga tahap gaban tu. 
time ni saat kemerdekaan aku dapat minum air. muka macam cipan dh masa nie. penat dOwh.

curik2 tangkap gambar. lega siut dapat minum air. Alhamdulillah !

hmm penat kan. seksa nya aku keje kat situ. jam lak lambat tol berjalan nak gi ke pukul 7. Lima org pekerja kat kedai tu tp macam aku sorang lak yang keje. tau la kOrang seniOr tp jangan la buli aku sampai gitu. tak tahan dOwh. xbaek tau. saya budak baru belajar. korang sume bikin saya fedup. kalau patah pinggang saya nie, kau2 sume amat, wawa, nabil n kak ina harus b'tanggugjawab. huh !

AKU NAK RESIGN !!! TOLONG3!! 


Pssstttt . . .  PersOalannya di sini, masih adakah hari ketiga untuk aku di Wijaya bOokstOre. kita nantikan keputusan nya esOk.

Wassalam ^_^

thanks for reading ! jangan malu-malu nak komen tau (◕‿-)

0 00 orang sedang berbuenO:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...