23 July 2011

Andai Ini Ramadhan Terakhirku



Wahai sekalian manusia. Telah datang kepada kamu Ramadhan. Bulan yang penuh keberkatan. Bulan yang difardhukan ke atas kamu oleh Allah ‘Azza wa Jalla puasanya. Di bulan itu pintu Syurga dibuka, pintu neraka Jahim ditutup dan para Syaitan dirantai. Padanya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang terlepas peluang meraih rahmat ini, maka sesungguhnya dia itu hakikatnya diharamkan dari rahmat Allah.

[Hadith riwayat al-Nasaai]



Berdebarnya hati ini menanti-nanti kedatangan bulan yang mulia, bulan yang dirahmati, bulan yang selalu kita rindui bulan Ramadhan. Bulan yang disediakan Yang Maha Esa untuk hamba-hambanya dimana segala amalan dilipat ganda, bulan dimana kita bebas dari godaan syaitan, juga  bulan dimana peluang untuk kita memperbaiki diri terbuka luas. Subhanallah, besarnya rahmat bulan Ramadan hingga setiap detik Ramadan ingin aku isi sebaiknya.


Datangnya Ramadhan mengingatkan aku pada arwah wan yang tersayang yang pergi bertemu Penciptanya sebelum sempat menyambut Ramadhan bersama. Pilunya hati ini tatkala orang lain gembira menyambut Ramadhan, aku sambut kedatangan Ramadhan dengan hati yang penuh kehibaan. Terlintas sejenak di benak fikiranku, bila-bila masa saja ajal akan datang menjemputku jua untuk bertemu Yang Maha Pencipta dan Ramadhan ini menjadi Ramadhan terakhir buatku.

Seandainya Ramadhan ini menjadi Ramadhan yang terakhir buat ku, aku akan berusaha untuk meniti titian Ramadhan ini dengan penuh rasa cinta kepada Kekasih ku Allah SWT. Tiada lagi kealpaan yang akan cuba untuk menggangu rohani dan jasmani ku. Akan aku titipkan rasa penuh keikhlasan untuk tunduk dan sujud kehadapanNya.

Jika Ramadhan yang ku lalui sebelum ini penuh dengan kekurangan, kealpaan , calitan-calitan dosa, maka Ramadhan mendatang yang bakal aku tempuhi hanya akan aku penuhi dengan amal kebaikan sebagai persediaan melengkapkan bekalan aku menemui Yang Maha Esa di sana nanti.


Tiada lagi kemewahan yang aku kejar, tiada lagi yang perlu aku lebih-lebihkan. Yang ada hanyalah rasa penuh kesyukuran atas nikmat yang telah Allah berikan iaitu peluang untuk aku bernafas di muka bumi ini.

Andai Ramadhan sebelum ini aku isi dengan keseronokan dunia, tapi kini tiada lagi. Malam ku akan aku isi dengan bertarawih , Qiamulail , dan bertaubat sepenuhnya. Sesungguhnya dosa yang pernah aku lakukan tak terhitung banyaknya.

Hanya satu yang aku impikan di penghujung Ramadhan ini, iaitu Lailatul Qadar. Akan aku buru Lailatul Qadar buat kali yang terakhir. Insya ALLAH.

Aku hanya lah hamba Allah yang lemah yang sering terleka menikmati keindahan dunia yang hanya sementara. Namun aku masih mampu untuk berusaha meminta belas pengampunan dari Nya.











thanks for reading ! jangan malu-malu nak komen tau (◕‿-)

10 00 orang sedang berbuenO:

Rohayu Md Isa said...

X sabar rasenye nak tunggu ramadhan tba... 2 lah ayu pown kadang2 tfikir mungkin ini ramadhan yang terakhir... sedih n sayu pulak...pasal bear 2 pieqa boleh ambik sbb die utk sume orang...:)

✿ cik pieQa ✿ said...

Rohayu : erm sedih kan kalu memikirkn ini ramadhan yang terakhir. harap2 ramadhan kali ni lebih bermakna dari yang sebelum ni. salam ramadhan ye ayu :)

hehe ! tenkiu2.

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

ramadhan oh ramadhan

choki pun tak sabar menunggu ramadhan

semoga ramadhan kali nie lebih bermakna buat kita

:)

✿ cik pieQa ✿ said...

InsyaAllah. sama2 kita jadikan Ramadhan kali ini lebih bermkna dr yang sbeelumnya :)

H.J said...

tabah menanti ramadan..harap dapat dipertemukan dengan ramadhan

✿ cik pieQa ✿ said...

insya ALLAH. semoga kita dipanjangkan umur untuk kembali bertemu bulan yang mulia itu :)

syaz@rozelt said...

terima kaseh diatas ingatn..harap ramadan kali nie lebih baek drpd yg sblm2 nie~

✿ cik pieQa ✿ said...

my pleasure .

sharing is caring kan :)

amiin . harap2 camtu la ^_^

'Ainun Qalbi said...

sama2 kita hayati ramadhan kali ini...
ainunqalbi menziarah.. juga join segmen ni

✿ cik pieQa ✿ said...

ainun : Insya Allah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...